De wisseling van de seizoenen is een dynamisch proces en als realistisch schilder ervaar ik dat proces en geniet ik ervan. De veranderingen in de natuur zorgen voor een continue weerslag in mijn werk. Ik heb me daar voor opengesteld, noodgedwongen weliswaar. Zonder de prikkels die de seizoenen met zich meebrengen kan ik domweg mijn beroep niet uitoefenen. De schilders van de Haagse school, de zogenaamde ‘schilders van het grijze licht’ zijn erg belangrijk voor mijn ontwikkeling geweest. Niet in de laatste plaats omdat hun realisme en keuze van onderwerpen me altijd erg hebben aangesproken. Willem Maris bijvoorbeeld. Zijn fantastische impressionistische schilderijen lijken soms te vibreren. Sfeervolle weergaven van landschappen waarin het jaargetijde raak wordt getroffen en waarin water vaak een belangrijke rol speelt. Ook daarom voel ik me zo aangetrokken door werk van zijn hand. Stemming en temperatuur zijn bijna voelbaar. Vooral de subtiele manier waarop hij zonlicht weergeeft en de suggestie weet op te roepen van diffuus tegenlicht en een vochtige atmosfeer. Fraai van kleur en in een schilderstijl met een zichtbare vlotte penseelvoering. Er is in zijn werk nooit sprake van teveel informatie en zijn penseel moet tijdens het schilderen over het doek hebben bewogen als een ballerina. Ogenschijnlijk met groot gemak en trefzekerheid. Van hem is de uitspraak: 'ik schilder geen koeien maar licht'. 'Koeien aan een poel' Willem Maris 1863, Haags Gemeentemuseum De reputatie van Hollandse landschapsschilders en hun succes ligt voor een groot deel aan die verbeelding van de weergave van dat licht in de natuur. In de negentiende eeuw ontstond dan ook de mythe van het Hollandse licht. Daar is in 2003 een prachtige documentaire over verschenen. (Zie: www.hollandslicht.nl Als belangrijk ingrediënt dat het Hollandse licht zijn typische karakter geeft, wordt de grote hoeveelheid water in de Lage Landen genoemd. De reflecties van rivieren, meren en zee zorgen voor de helderheid daarvan.) Friesland als waterprovincie heeft me veel onderwerpen voor mijn schilderijen te bieden. Het Sneekermeer, een kleine anderhalve kilometer van Offingawier, heeft in de zomermaanden een onweerstaanbare aantrekkingskracht. Met name door de vele watersportactiviteiten. Eén van de thema's voor mijn schilderijen. Maar nu de herfst is aangebroken komen andere beelden aan de orde. Het is een tijd van ware kleurexplosies. Onvoorstelbaar fraaie najaarsluchten boven stil sereen land. Bomen kleuren het groen in een palet van rood, bruin, geel en oker. De natuur maakt zich gereed voor de winter. En laat dat nou net het seizoen zijn waarin de prikkels voor mij het grootst zijn. Ik heb zin in een stevig pak sneeuw want ben en blijf een 'winterjongen'.
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
Weblog
|