
Kunstenaars spelen met de beeldende traditie en geven daar hun eigen draai aan, zo laten diverse galeries zien. Gert-Jan Veenstra heeft goed naar de typische wolkenluchten van Hollandse Meesters gekeken.......
Stilte
Hoewel er zeker winterse landschappen en stadsgezichten te zien zullen zijn, willen Gert-Jan Veenstra en zijn echtgenote/medegaleriehouder Silvia geen 'klassieke' winterexpositie maken. Veenstra wil namelijk ook zijn nieuwe (Friese) zomerlandschappen, strandschilderijen en maritieme schilderijen tonen. Zijn noordelijke luchten schildert hij in een realistisch-impressionistische stijl. Op zijn doeken zijn zelden mensen te zien. Zou dat de reden zijn waarom de stilte zo opvallend aanwezig is in zijn landschappen en stadsgezichten?
Stilte
Hoewel er zeker winterse landschappen en stadsgezichten te zien zullen zijn, willen Gert-Jan Veenstra en zijn echtgenote/medegaleriehouder Silvia geen 'klassieke' winterexpositie maken. Veenstra wil namelijk ook zijn nieuwe (Friese) zomerlandschappen, strandschilderijen en maritieme schilderijen tonen. Zijn noordelijke luchten schildert hij in een realistisch-impressionistische stijl. Op zijn doeken zijn zelden mensen te zien. Zou dat de reden zijn waarom de stilte zo opvallend aanwezig is in zijn landschappen en stadsgezichten?

artikel schilder der zeilvaart
(NB de fotoos bij dit artikel zijn niet representatief.
De kleurafwijking ten opzichte van de originele schilderijen is helaas erg groot).
(NB de fotoos bij dit artikel zijn niet representatief.
De kleurafwijking ten opzichte van de originele schilderijen is helaas erg groot).

Groningen
Wat heeft het toch veel moois te bieden. Het is in de mooiste stad van het Noorden niet alleen prachtig wonen, de stad is ook een grote inspiratiebron voor menig hedendaags schilder. Wat wil je ook? De stad is rijk aan pittoreske hoekjes: van d'Olle Grieze tot aan de schepen aan de Hoge der Aa. Groningen schreeuwt er bijna om om op linnen vastgelegd te worden.
Een schilder die die schreeuw maar wat graag beantwoord, is de Fries Gert-Jan Veenstra. Hoewel hij woont en werkt in Friesland, is hij geregeld in Groningen te vinden. Zijn stijl gaat terug op die van de schilders van de Haagse school. En ook in thematiek is dat dus waar te nemen: net als de Haagse schilders voor hem, wordt ook Veenstra geinspireerd door de schoonheid van het stedelijk landschap.
Wat heeft het toch veel moois te bieden. Het is in de mooiste stad van het Noorden niet alleen prachtig wonen, de stad is ook een grote inspiratiebron voor menig hedendaags schilder. Wat wil je ook? De stad is rijk aan pittoreske hoekjes: van d'Olle Grieze tot aan de schepen aan de Hoge der Aa. Groningen schreeuwt er bijna om om op linnen vastgelegd te worden.
Een schilder die die schreeuw maar wat graag beantwoord, is de Fries Gert-Jan Veenstra. Hoewel hij woont en werkt in Friesland, is hij geregeld in Groningen te vinden. Zijn stijl gaat terug op die van de schilders van de Haagse school. En ook in thematiek is dat dus waar te nemen: net als de Haagse schilders voor hem, wordt ook Veenstra geinspireerd door de schoonheid van het stedelijk landschap.

Gevarieerde winterexpositie Gert-Jan Veenstra
Van 12 november 2011 tot en met 1 januari 2012 exposeert Gert-Jan Veenstra in zijn Galerie Offingawier. Hoewel er nieuwe winterlandschappen en winterse stadsgezichten zullen worden tentoongesteld, presenteren Veenstra en zijn echtgenote/medegaleriehoud(st)er dit jaar geen ‘klassieke’ winterexpositie. Naast wintertaferelen toont Gert-Jan Veenstra onder meer nieuwe (Friese) zomerlandschappen, strandgezichten en maritieme schilderijen.
Na, gedurende enkele jaren, exposities van ‘seizoenwerk’ te hebben samengesteld, - ‘s zomers ‘zomer-’, ’s winters ‘winterschilderijen’, - kiezen de Veenstra’s sinds kort voor meer gevarieerde exposities. Bezoekers hebben hier enthousiast op gereageerd.
Men noemt het onder meer “indrukwekkend”, “spannend”en “plezierig ontregelend” om, in de fraaie expositieruimtes van Galerie Offingawier, van seizoen naar seizoen te reizen, van water naar weiden, van strand naar stad.
Wat deze expositie, - haar diversiteit ten spijt, - tot één rijk geheel maakt, zijn de karakteristieken van ál Veenstra’s werk. Karakteristieken die, in binnen- en buitenland, al jaren hooglijk worden gewaardeerd. Veenstra’s oninwisselbare, realistisch-impressionistische stijl. Zijn formidabele, veelal noordelijke luchten. De tijdloosheid van zijn schilderijen, waarop zelden mensen figureren. De stilte die Veenstra welhaast zíchtbaar weet te maken.
Van 12 november 2011 tot en met 1 januari 2012 exposeert Gert-Jan Veenstra in zijn Galerie Offingawier. Hoewel er nieuwe winterlandschappen en winterse stadsgezichten zullen worden tentoongesteld, presenteren Veenstra en zijn echtgenote/medegaleriehoud(st)er dit jaar geen ‘klassieke’ winterexpositie. Naast wintertaferelen toont Gert-Jan Veenstra onder meer nieuwe (Friese) zomerlandschappen, strandgezichten en maritieme schilderijen.
Na, gedurende enkele jaren, exposities van ‘seizoenwerk’ te hebben samengesteld, - ‘s zomers ‘zomer-’, ’s winters ‘winterschilderijen’, - kiezen de Veenstra’s sinds kort voor meer gevarieerde exposities. Bezoekers hebben hier enthousiast op gereageerd.
Men noemt het onder meer “indrukwekkend”, “spannend”en “plezierig ontregelend” om, in de fraaie expositieruimtes van Galerie Offingawier, van seizoen naar seizoen te reizen, van water naar weiden, van strand naar stad.
Wat deze expositie, - haar diversiteit ten spijt, - tot één rijk geheel maakt, zijn de karakteristieken van ál Veenstra’s werk. Karakteristieken die, in binnen- en buitenland, al jaren hooglijk worden gewaardeerd. Veenstra’s oninwisselbare, realistisch-impressionistische stijl. Zijn formidabele, veelal noordelijke luchten. De tijdloosheid van zijn schilderijen, waarop zelden mensen figureren. De stilte die Veenstra welhaast zíchtbaar weet te maken.