Galerie Offingawier
  • Home
  • Intro
  • Expositie
    • Zomerexpositie
    • Kunst in de zaak?
    • Werken in Acryl
    • Inkt op papier
  • Archief
  • Nieuws
    • Ouder
  • Pers
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
    • 2010
    • 2009
  • Contact
  • Webshop
  • Blog
Weblog Gert-Jan Veenstra

John Constable

11/7/2020

0 Comments

 
Foto
Foto
John Constable (1776-1837) is een van de beste landschapschilders aller tijden. Van 19 september t/m 31 januari presenteert Teylers Museum de eerste overzichtstentoonstelling in Nederland van deze meester uit de romantiek. Vanuit Canada, Londen en Oxford komen de mooiste tekeningen, aquarellen en schilderijen naar Nederland.  

​
​


Foto
Deze kans om hem in Haarlem te zien kon ik me niet laten ontgaan.​ Het is voor mij even logisch als noodzakelijk geweest dat ik als landschapsschilder John Constable op mijn pad vond. Ik ben uiteraard groot liefhebber en ken zijn werk van museabezoek in Londen (national Gallery, Tate Britain, Victoria and Albert museum) en Edinburgh (national Galleries). 
Hij had een grote bewondering voor oude meesters. En dan met name voor de Hollanders.
De inspiratie die hij bij hen en in het bijzonder bij Jacob van Ruisdael vond is overduidelijk.
Zozeer zelfs dat ook in Engeland zijn schilderijen 'Dutchlike' werden gevonden. 
Constable was overtuigd van het nut van het kopiëren van oude meesters om zijn eigen artistieke  niveau naar een hoger plan te leiden. Naast schildertechniek, kleur en compositorische aspecten nam hij ook soms de maatvoering  als leidraad. Het ging hem uiteindelijk om het begrip van het weergeven vande natuur die je het dichtst kon benaderen door studies te maken naar zijn grote voorbeelden Ruisdael, Rembrandt en Rubens. 
Zo is eigenlijk mijn eigen loopbaan ook begonnen. Constable's uitspraak over een werk van Ruisdael is ook op mij van toepassing: "I have seen an affecting picture by Ruysdael. It haunts my mind and clings to my heart". Ik had dezelfde ervaring bij meerdere doeken van Ruisdael  in 1981 tijdens een grote overzichtsexpositie in het Mauritshuis.   Een  'mindblowing experience' om het in het Engels uit te drukken. Eén van mijn eerste studies was een kopie van het overbekende schilderij, de molen bij Wijk bij Duurstede uit 1670.
Foto
de molen bij Wijk bij Duurstede, Jacob van Ruisdael 1670.(Mauritshuis)
Foto
gezicht op de sluis en molen van Dedham, 1818
Constable wordt beschouwd als éen van de belangrijkste Engelse schilders van de Romantiek. Volgens conservator van Teylers Terry van Druten, in een artikel in Trouw, komt dit "doordat zijn werk heel persoonlijk is. Het gaat om de plekken die hij kent, het is autobiografisch" . “De watermolen van zijn vader, het pad naar de kerk dat hij vaak liep, het veld waar hij zijn geliefde in het geheim ontmoette. Er zit een sterke lading in de schilderijen. Diepe emotie, de poëzie van de natuur. Het vangen van een gelukkige jeugd – we weten dit omdat hij met een goede vriend uitgebreid over zijn werk correspondeerde.”
Foto
gezicht op Londen vanaf Hampstead heath, olieverf op doek 1827
Foto
Borrowdale Valley, Lake district., aquarel 1806
Foto
gezicht op West Harnham, Salisbury, olieverfschets op papier 1820
In de glooiende weilanden rond het dorp ­East Bergholt in het Engelse graafschap Suffolk, waar Constable zijn beroemdste werken maakte loop je zelfs vandaag de dag nog rechtstreeks het landschap in dat je kent van zijn schilderijen. Het gebied langs het riviertje de Stour wordt dan ook Constable Country genoemd.
Foto
Foto
"The sky is the chief organ of sentiment"
Vooral zijn studies van luchten zijn superieur en een ware lust voor het oog. Studies die vaak voorzien waren van details over  de exacte datum en tijd en de weersomstandigheden van dat moment. Als amateur metroloog hield hij hierover nauwkeurige notities bij. 
Foto
Foto
In Engeland werd zijn werk aanvankelijk ondergewaardeerd maar in Frankrijk dachten ze daar gelukkig anders over. Zijn losse manier van schilderen inspireerde een  grote aanhang van zoekende collega's op het continent. Schilders van de school van Barbizon en impressionisten als Monet hadden grote waardering voor zijn kunst. ​
Hoewel ze bedoeld waren om puur als schetsen te dienen en niet als zelfstandige kunstwerken, zijn de pleinair vervaardigde olieverven en aquarellen de hoogtepunten in zijn oeuvre. 
"Nature caught in the very act"


​
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Weblog
    Gert-Jan Veenstra 

    Kunstschilder/illustrator

    Deze blog beantwoordt hopelijk aan  de wens van geïnteresseerde bezoekers van de website om iets meer van de schilder te weten te komen en probeert daarnaast een inkijkje te geven  in de motivatie en de gedrevenheid voor zijn vak.






    Archives

    December 2021
    November 2020
    August 2020
    July 2020
    May 2020
    April 2019
    December 2018
    November 2018
    September 2018
    December 2017
    July 2017
    January 2017
    July 2016
    February 2016
    November 2015
    August 2015
    July 2015
    May 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    October 2014
    August 2014

    Categories

    All

    RSS Feed

Fiifgeawei 25
8626 GB  Offingawier      
[email protected]
tel 0639860172
Privacyverklaring
Openingstijden: 
Check Expositie
U bent ook van harte welkom op afspraak (en indien aanwezig). 
Foto
(op groenstrook voor galerie)

Copyright © 2025
Gert-Jan Veenstra.
   Disclaimer    Nieuwsbrief/Uitnodiging
  • Home
  • Intro
  • Expositie
    • Zomerexpositie
    • Kunst in de zaak?
    • Werken in Acryl
    • Inkt op papier
  • Archief
  • Nieuws
    • Ouder
  • Pers
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
    • 2010
    • 2009
  • Contact
  • Webshop
  • Blog